Leren in Lumen

Leerroutes
In Lumen werk je aan drie leerdoelen:

• In je persoonlijke leerdoel ga je ontdekken wat jij graag wil leren. Wil je een game kunnen programmeren? Wil je een kledinglijn kunnen ontwerpen? Wil je Russisch leren? In Lumen krijg je daar alle ruimte voor. Je gaat zelf op zoek naar informatie en je coach begeleidt jou erbij.
Jill, Lumen 1: ‘Ik ben een dag weg geweest naar een verzorgingstehuis. Ik vond het intensief en mooi. Ik wil later ook in de zorg gaan werken ik heb er heel veel van geleerd.’

• In je maatschappelijke leerdoel ga je een project bedenken dat te maken heeft met wat jij wil betekenen voor jouw omgeving. Wil je een sporttoernooi organiseren? Wil je iets doen voor een goed doel ? Of wil je een bijdrage leveren aan het groepsgevoel in Lumen? Samen met een coach ga je kijken welke stappen je daarvoor kunt zetten. Je leert niet alleen betekenisvol voor een ander te zijn, maar werkt meteen aan je organisatieskills.
Dion en Floor, Lumen 2: ‘Wij hebben zelf de Lumenruimte ontworpen. Het is leuk om je eigen ruimte te ontwerpen zodat je jezelf fijn voelt in deze werkruimtes.’

• In je verplichte leerdoel werk je aan de leerdoelen die de vakexperts hebben opgesteld op basis van de kennis en vaardigheden die jij moet beheersen om je uiteindelijk voor te bereiden op je eindexamen. Deze leerdoelen staan vast, maar je gaat samen met de vakexperts bekijken wanneer en op welke manier je aan de slag gaat met deze leerdoelen en hoe je wil aantonen dat je een leerdoel beheerst.
Job, Lumen 2: ‘Wij hebben voor Frans en Mens en Maatschappij een game gemaakt. Dat was heel leuk en speciaal om te maken.’

In deze drie leerdoelen staat het Lumenplan (zie plaatje hierboven) centraal. Bij alle leerdoelen waar je aan werkt, doorloop je telkens dezelfde fases. In iedere fase van het Lumenplan blijf je in gesprek met je coach en/of vakexpert. Je krijgt in zo’n gesprek feedback over wat je leert en hoe je leert.